Módszertani fejlesztés
A védőnők és a házi gyermekorvosok, valamint vegyes praxisú háziorvosok a megfelelő
korszerű ismeretek birtokában, a terület jó gyakorlatait megismerve, valamint
rendelkezésükre bocsátott módszertani anyagokra is támaszkodva hatékonyabban képesek
ellátni felelősségteljes munkájukat, amely az ellátásra és segítségre szoruló
gyermekek és családjaik helyzetének javítását szolgálja.
A módszertani alprojekt hét elemi projektre tagolódik, amelyek további tevékenységekre
bomlanak.
I. elemi projekt: Felmérések, elemzések végzése
Az elemi projekt keretében felmértük a védőnők és házi gyermekorvosok, vegyes praxisú háziorvosok képzettségét, ismereteit, tapasztalatait, attitűdjeit, elvárásait és kompetenciáit. Megvizsgáltuk, hogy a szakemberek milyen igényeket fogalmaznak meg munkájuk kapcsán. A projektelem keretében a szülők tapasztalatainak és igényeinek felmérésére is megvalósult. Az elemi projekt felmérte a védőnők és a gyermekeket ellátó házi gyermekorvosok, vegyes praxisú háziorvosok feladatszervezését és a munkaidő strukturáltságát, s az ebből nyert tapasztalatok alapján javaslatokat tesz a védőnői, orvosi munka hatékonyabb megszervezésére. Az egészségügyi alapellátást érintő egyes jogszabályok eltérő időpontokban keletkeztek, a szakmai feladatellátás, a finanszírozás, a dokumentáció és az adatszolgáltatás tekintetében is párhuzamosságok, illetve hiányok azonosíthatóak bennük. A jelenlegi adatbázisok és kliensdokumentációk elemzését követően egy szakmai csoport javaslatot tett a gyűjtendő adminisztratív adatok tartalmára, a kliensdokumentáció esetleges kiegészítésére és az indikátorok kialakításához szükséges célzott adatgyűjtések területére. A jogszabályok módosítására javaslattervezet készült, melyet az érintett szakterületek szakmai szervezeteinek közreműködésével véglegesítünk.
II. elemi projekt: Fejlesztések megvalósítása
Az alapellátásban folyó tevékenység, a primer, szekunder és tercier prevenció
szakmai-módszertani fejlesztése valósul meg ebben az elemi projektben.
A primer prevenció, az egészséges bio-pszicho-szociális fejlődés gyakorlati (szakmai)
útmutatói több témakörben készültek el. A projekt célja, hogy a háziorvosok és
házi gyermekorvosok, védőnők a jelenleginél hatékonyabban, a szülővel/gondozottakkal
partneri viszonyban, illetve mérhető módon tudjanak részt venni az egészségfejlesztésben
– a megelőzésben és a korai beavatkozásban. Fontos, hogy a szakemberek feladata
között megfogalmazódjon a magzati kortól kezdve a család kísérése, és ennek talaján
az egészséges fejlődés támogatása és az eltérő fejlődés felismerése, a korrekcióban
való segítségnyújtás.
Hazai fejlesztésben elkészítettük és teszteltük a szülői megfigyelésen alapuló
kérdőívet, mely a gyermekek megfelelő fejlődését vizsgálja. A pilot programban
25 orvos-védőnő páros (megyénként 1-1 fő, Budapestről 5 fő) a szülőknek szóló
kérdőívvel indították a korcsoportos szűrővizsgálatot, majd elvégeztéka saját
vizsgálatukat. A beérkezett eredményeket statisztikai módszerrel elemeztük.
A szekunder prevenció részeként a fejlődést befolyásoló, elősegítő és hátráltató
(rizikó) tényezők objektív értékelésére szolgáló módszert (standard adatlapokat)
fejlesztettünk ki, a hátrányos helyzettel összefüggést mutató problémák (betegségek,
fejlődésbeli elmaradások) megelőzésének és kezelésének elősegítésére.
A tercier prevencióhoz kapcsolódva a gondozási folyamat és gondozási terv kialakításának
szempontjai és a sajátos gondozást igénylők (egészségi állapot alapján, védelembe
vett gyermekek családjainak gondozása, szegénységben, mélyszegénységben élők,
egyéb aktuális krízisben lévők) általános módszertanának fejlesztése valósult
meg.
III. elemi projekt: Szülők támogatása
Ahhoz, hogy a gyermekek fejlődésének követése tudományos ismeretek birtokában
történhessen meg, szükséges a szülői közreműködést, ismereteket megtámogatni.
A projektelem hosszú távú célja, hogy a területi védőnők, a házi gyermekorvosok,
vegyes praxisú háziorvosok megfelelő támogatást tudjanak nyújtani a szülőknek
gyermekük fejlődésének követésében, valamint a bevezetésre kerülő új szűrőteszttel
végzett konzultáció során hatékony, egyre inkább a személyközpontú megközelítésen
alapuló kommunikációt tudjanak kialakítani a családokkal. Ennek elősegítése érdekében
sor került egy tanácsadási kézikönyv elkészítésére, mely a képzések alapanyagául
szolgál majd, s amely a kompetenciák figyelembe vételével differenciálja a tudásanyagot.
IV. elemi projekt: Az ellátók közötti kompetenciahatárok, feladatok meghatározása
A magyar lakosság egészségi állapotának, az ifjúság egészségmagatartásának kedvezőtlen
tendenciája szükségessé teszi a megelőző ellátás átgondolását, mielőbbi fejlesztését.
Az alapfeladatok meghatározásával feladatorientáltan fejleszthető a védőnők és
a házi gyermekorvosok, vegyes praxisú háziorvosok képzése, továbbképzése, dokumentációja,
adat- és információcseréje, adatszolgáltatása, indikátorrendszere, a szakmai felügyelet
szempontrendszere. Csökkenthető a felelősséghárítás, a felesleges párhuzamosság,
az esetleges versengés. Meghatározhatók az együttműködés formái, ezáltal javulhat
a két szakterület együttműködése.
Az ellátórendszerben dolgozó szakemberek hatékony együttműködésének feltétele
a követhető, szabályozott gyermekút, az áttekinthető intézményrendszer. Óriási
problémát jelent, hogy a szülők és a szakemberek számára is nehéz az eligazodás
az intézményrendszerben, a probléma felismerése és az ellátásba kerülés között
a gyermek teljes útja nem szabályozott, nincs protokoll, amely összekapcsolná
a különböző ágazati irányítás alá tartozó intézményeket.
A projektelem célja olyan „gyermekút” algoritmus kidolgozása, amely szülő és
szakember számára egyaránt egyértelműen követhető, áttekinthető, valamint a szűrés,
illetve felismerés, jelzés, diagnosztizálás, ellátásba kerülés dimenziók mentén
meghatározott lépéseket követ.
V. elemi projekt: Az ellátók közötti együttműködések javítása
A gyermek-egészségügyi alapellátásban számos olyan helyzet adódik, amelyek kezelésére
újszerű, hatékony megoldásokra van szükség. A „jó gyakorlat” olyan helyben kialakított,
bevált, eredményes új megoldási módot jelent a felmerülő igények kielégítésére,
mely mások számára is átadható, adaptálható. Az új megoldási mód lehet valamely
törvényben előírt, kötelező feladat innovatív megoldása, de lehet azokat kiegészítő,
támogató tevékenység is. A projekt keretében pályázatot írtunk ki, amely a jó
gyakorlatok összegyűjtését célozta.
A gyermek-alapellátás szereplőinek szakmai tevékenységét, hatékonyabb együttműködését
segítik a megyeszékhelyeken egy éven át rendszeresen megtartandó, térítésmentes
esetmegbeszélő csoportok, amelyek helyi szinten a védőnők közötti, illetve a házi
gyermekorvosok, vegyes praxisú háziorvosok közötti, a munkájukkal kapcsolatos
párbeszéd erősítését célozzák.
VI. elemi projekt: Minőségfejlesztés, standardok kialakítása
A gyermek-alapellátásban használt dokumentációs rendszer áttekintését követően
a 0-7 éves gyermekek fejlődésének nyomon követésére alkalmas dokumentációs rendszerrel
kapcsolatos elvárások megfogalmazását, a kapcsolódó feladatok meghatározását,
valamint az új dokumentáció tartalmi elemeinek kidolgozását vállalta a projekt.
A projektelemen belül több szakmai irányelv készült a gyermek-alapellátás és
ezen belül a prevenciós tevékenység tudományos megalapozására. Az elvégzett szakmai
munka minőségének ellenőrzésére indikátorokat fejlesztettünk ki.
A védőnői és a háziorvosi, házi gyermekorvosi ellátás szakmai felügyelete szervezeti
felépítésében, működésében és módszerében is eltér egymástól. Nem jellemző az
összehangolt, közösen végzett szakfelügyelet, kivéve az egyes panaszügyek kivizsgálását,
amelyek ezt szükségessé teszik. A gyermek-alapellátási szakfelügyelet számára
hiányoznak az irányelvek és a standardok. A gyermek-alapellátási (orvosi és védőnői)
szakmai felügyelet számára olyan módszertant biztosítunk, amelynek alkalmazásával
folyamatos javulás érhető el a megelőző, gyógyító egészségügyi ellátás területén.
VII. elemi projekt: Kiemelt mintacsoport létrehozása
A projekt 30 hónapos időtartama alatt szigorúan egymásra épülő elemeket valósít meg, kezdve a módszertani anyagok kialakításával, az ezekre épülő tananyagmodulok fejlesztésével, majd a tananyag átadásával a képzés során. A projekt végére indulhat be országszerte az a gyakorlati munka, mely a projekt fő célját, a 0-7 éves korú gyermekek alapellátásának fejlesztését hivatott megvalósítani. Fennáll a veszélye annak, hogy a projekt irányvonalának helyességéről gyakorlati visszajelzést csak az utolsó hónapokban kapunk, amikor már nem tudunk hatékony korrekciókat indítani. Ezt elkerülendő, létrehoztunk egy gyermek-alapellátási szakemberekből álló kiemelt mintacsoportot a projekt első hónapjaiban, akiktől visszajelzést kapunk a projekt egyes elemeiről (pl. szűrőteszt, tananyagok, informatikai fejlesztés). A csoport méreténél fogva nem alkalmas az ország alapellátásának reprezentatív megjelenítésére, de a mintacsoport tagjait különböző régiókból – beleértve a hátrányos és átlag feletti helyzetű régiókat, illetve fővárosi kerületeket – választottuk ki, annak érdekében, hogy minél szélesebb körből kapjunk visszajelzést a projektelemekről.